lidmaatschap. 
           Art. 1 
           De aanmelding voor het lidmaatschap van de vereniging geschiedt op het door 
           Sportvisserij Nederland ter beschikking gesteld Voorlopig Bewijs van Lidmaatschap. 
           Art. 2 
           Toetreding tot de vereniging kan te allen tijde geschieden. Zij, die als lid worden 
           aangenomen, zijn de contributie voor het gehele lopende jaar verschuldigd. 
           Art. 3 
           Bij toetreding ontvangt het lid, nadat de contributie is voldaan, een voorlopig 
           bewijs van lidmaatschap welke kan worden ingeruild voor een definitief bewijs 
           van lidmaatschap door inzending van het voorlopig bewijs van lidmaatschap aan 
           Sportvisserij Nederland. De dan toegezonden VlSpas met logo van de vereniging 
           HSV VIOD is het bewijs van lidmaatschap. 
           Art. 4 
           1.Opzegging door een lid geschiedt schriftelijk bij de secretaris. Opzegging dient te 
           geschieden vóór 1 oktober. 
           2.Afvoering van een lid geschiedt van rechtswege indien het lid op 1 januari van het 
           lopende verenigingsjaar zijn contributie nog niet volledig heeft betaald. 
           Art. 5 
           Jeugdleden ( in de statuten van de vereniging aspirant-leden genoemd) zijn zij, die per 1 
           januari van het verenigingsjaar de leeftijd van 14 jaar nog niet hebben bereikt. 
           Art. 6 
           Het royement volgens art. 7.lid 3 en 4 van de statuten wordt uitgesproken door het 
           Algemeen Bestuur dat hiervan kennis geeft aan de leden in een algemene vergadering, 
           of op enig andere wijze. 
           Art. 7 
           Het royement volgens art. 7.lid 3 van de statuten wordt op voorstel van het Algemeen 
           Bestuur of 10 leden, die hun voorstel bij het Algemeen Bestuur hebben kenbaar gemaakt, 
           door de algemene vergadering uitgesproken. De algemene vergadering kan bij het 
           uitspreken van een royement een tijdstip bepalen waarop de toetreding van het 
           geroyeerde lid weer mogelijk is. 
           Art 8 
           Leden die krachtens art 7.1id 4 van de statuten voor royement worden voorgedragen, 
           kunnen met onmiddellijke ingang door het Algemeen Bestuur worden geschorst, in 
           afwachting van de beslissing omtrent hun royement door de algemene vergadering. 
        
        
          
             Art. 9 
             Voor geschorste en geroyeerde leden vervallen alle rechten welke uit het 
             lidmaatschap voortspruiten:, behoudens hun recht op persoonlijke aanwezigheid op, 
             en/of schriftelijk verweer aan de algemene vergadering waarin het voorstel tot 
             royement wordt behandeld. 
             Schorsing en royementscommissie. (ad hoc) 
             Art 10 
             1.De commissie bestaat uit drie commissieleden en twee plaatsvervangende leden, zij 
             worden ad hoc benoemd.. 
             2.De taak van de :commissie is helt behandelen van rapporten inzake overtredingen 
             van leden, gevolgd door het uitbrengen van een gemotiveerd advies aan het bestuur 
             over een op te leggen straf. 
             3.0e commissie kan adviseren tot vrijspraak, sepot, waarschuwing, voorwaardelijke 
             schorsing met een proeftijdschorsing, ontzegging van de mogelijkheid lid van de 
             vereniging te zijn, voorstel tot royement. 
             4.Zij liegt geen straf op en brengt geen advies uit dan nadat zij het betrokken lid van 
             de vereniging heeft gehoord of daartoe heeft uitgenodigd en dit lid hieraan geen 
             gehoor heeft gegeven. 
             5.Een advies brengt zij uit binnen twee :n aardeen na ontvangst van het 'verzoek advies 
             uit te brengen. 
             6.Ellke beslissing wordt onverminderd het hierna :vermelde door de voltallige commissie 
             genomen, met dien: verstande dat de leden van de commissie die rechtstreeks of 
             zijdelings bij een overtreding (kunnen) zijn betrokkenl, ten aanzien van een beslissing 
             inzake de voorgenomen behandeling daaraan niet zullen deelnemen. in dit geval neemt 
             een plaatsvervangend lid: zijn plaats in. 
             7.Geen beslissing kan werden genomen als om voornoemde redenen minder dan vier 
             leden kunnen beslissen.. De ledenvergadering zal in zo een geval dienen te voorzien. 
             8.De voorzitter, of bij diens ontstentenis, de vice-voorzitter stelt in overleg met de 
             overige commissieleden de datum vast voor de behandeling van de overtreding en leidt 
             de bijeenkomsten van de commissie. 
             9.0e behandeling is niet openbaar. 
             10.Het gemotiveerde advies wordt ondertekend door de voorzitter en secretaris van de 
             commissie en bevat de namen der commissie die aan de stemming over de uitspraak 
             hebben deelgenomen. 
             11.Een beslissing wordt bij volstrekte meerderheid van stemmen genomen. 
             12.0e (commissie is bevoegd inzage te vorderen van alle bescheiden die op de te 
             behandelen zaak betrekking hebben en personen voor het verstrekken van inlichtingen 
             op te roepen; eventueel kan dit door schriftelijke verklaringen op te laten maken. 
             13.0e commissieleden zijn Inzake de verkregen gegevens tot geheimhouding verplicht. 
             14.0e uitspraak van de commissie is wormvrij en is uitgebreid beargumenteerd. 
             15.0e uitspraak is een openbaar advies aan het Algemeen Bestuur. 
             Art. 11 
             Bestuursleden kunnen, op voorstel van het Algemeen Bestuur of de leden, in een 
             daartoe bijeengeroepen algemene vergadering uit hun functie worden gezet. Dit 
             geschiedt niet alvorens zij in de gelegenheid zijn gesteld zich te verantwoorden t.o.v.
          
          
             het complete Algemeen Bestuur, dan wel direct aan de thans bijeen zijnde leden van 
             de algemene vergadering. 
             Algemeen Bestuur. 
             Art. 12 
             1. Het Algemeen Bestuur bestaat uit een voorzitter, een secretaris, een 
             penningmeester en tenminste twee commissie voorzitters, gekozen zoals 
             omschreven staat in art. 11 van de statuten. 
             2. De functies van de bestuursleden worden door het Algemeen Bestuur vastgesteld. 
             3. Het Dagelijks Bestuur bestaat uit voorzitter,secretaris en penningmeester. Zij komen 
             slechts in vergadering bijeen indien daar aanleiding toe is. 
             Werkzaamheden Algemeen Bestuur 
             Ad. 13 
             De werkzaamheden zijn als volgt verdeeld: 
             1. De voorzitter: 
             •De voorzitter is belast met de leiding van de vergaderingen van het Algemeen 
             Bestuur, het Dagelijks Bestuur alsmede van de ledenvergaderingen. 
             oHij/zij zorgt in het bijzonder voor de uitvoering van besluiten welke door de 
             ledenvergadering en door het Algemeen Bestuur genomen zijn. 
             oHij/zij tekent na goedkeuring de notulen van de ledenvergadering, samen met de 
             secretaris. 
             oHij/zij vertegenwoordigt de vereniging in overkoepelende lichamen en 
             overheidsinstanties, maar kan dit geheel of gedeeltelijk delegeren aan andere 
             bestuursleden. 
             oAls vertegenwoordiger van het Algemeen Bestuur heeft hij/zij toegang tot alle 
             vergaderingen, behalve tot de vergadering van de commissie die benoemd zou zijn 
             een onderzoek naar zijn/haar beleid te doen. 
             2. De plaatsvervangend voorzitter: 
             oDe plaatsvervangend voorzitter assisteert zonodig de voorzitter bij diens 
             werkzaamheden en treedt bij ontstentenis als zijn/haar vervanger op. 
             3. De secretaris: 
             •De secretaris voert de briefwisseling, houdt afschrift van alle uitgaande stukken en 
             beheert het archief, hetwelk alle op de vereniging betrekking hebbende stukken moet 
             bevatten. 
             •Het archief is eigendom van de vereniging en kan zonder opgaaf van redenen door 
             het Algemeen Bestuur worden opgevraagd. 
             4. De secretaris is verantwoordelijk voor: 
             -het contact tussen Algemeen Bestuur en Leden; 
             -het goed functioneren van de reglementair gevormde commissies; 
             -de zorgvuldige voorbereiding van de vergaderingen van het Algemeen Bestuur en 
             van de ledenvergaderingen; 
             -de notulering van de vergaderingen, hij/zij tekent na goedkeuring de notulen samen 
             met de voorzitter; 
             - tijdige afsluiting en verlenging van machtiging en huurovereenkomsten ter zake van 
             vis en looprecht; 
             de inhoud en tijdige uitgifte van schriftelijke toestemming welke door de HSV VIOD
          
          
             worden uitgegeven; 
             -samenstelling van het jaarverslag; 
             - het ledenbestand. (Het bijhouden van de ledenadministratie wordt door een door 
             het Algemeen Bestuur aangestelde ledenadministrateur uitgevoerd.) 
             De plaatsvervangend secretaris: 
             •De plaatsvervangend secretaris assisteert zonodig de secretaris bij diens 
             werkzaamheden en treedt bij ontstentenis op als zijn/haar vervanger. 
             5. De penningmeester:: 
             •De penningmeester is verantwoordelijk voor het goede beheer van de 
             verenigingsfinanciën; 
             Hij/zij verzorgt na afloop van het boekjaar de balans, de rekening van baten en 
             tasten, alsmede de begroting. 
             OHij/zij bewaakt de begroting en stelt het Algemeen Bestuur bij, elke afwijking 
             (volgens een afgesproken percentage) hiervan direct op de hoogte. 
             •Hij/zij tekent alle betalingsopdrachten die voortvloeien uit de goedgekeurde begroting. 
             •Voor betalingen groter dan € 500,- die niet uit de begroting voortvloeien is tevens de 
             handtekening nodig van één der andere leden van het Dagelijks Bestuur. 
             0 Hij/zij draagt er zorg voor dat de contante kasmiddelen een bedrag van € 500,- niet 
             overschrijden. 
             OHij/zij doet aan het Algemeen Bestuur voorstellen ten aanzien van de belegging van 
             de financiële middelen der vereniging en is belast met de uitvoering van de hiertoe 
             genomen besluiten. 
             •Hij/zij houdt een nauwkeurige administratie bij van de aantallen der soorten 
             leden en van de 
             afgegeven en in voorraad zijnde bewijzen van lidmaatschap en schriftelijke 
             toestemming. 
             •Regelmatig zal afstemming en overleg plaats vinden met de door het 
             Algemeen Bestuur aangestelde. 
             6. De plaatsvervangend penningmeester: 
             •• De plaatsvervangend penningmeester assisteert zonodig de 
             penningmeester bij diens werkzaamheden en treedt bij ontstentenis als 
             zijn/haar plaatsvervanger op. 
             7. De commissie voorzitter: 
             •Hij/zij zal optreden als voorzitter van een door het bestuur of de vereniging 
             gevormde commissie.. 
             8. De plaatsvervangend commissie voorzitter: 
             •De plaatsvervangend commissie voorzitter assisteert zonodig de voorzitter 
             bij diens werkzaamheden en treedt bij ontstentenis als zijn/haar 
             plaatsvervanger op. 
             9. Bij ontstentenis van een bestuurslid wordt kan door het: Algemeen Bestuur (uit haar 
             midden) een plaatsvervanger worden aangewezen, voor zover daar reglementair niet 
             op andere wijze in is voorzien. Wanneer een bestuurslid langer dan zes maanden is 
             verhinderd zijn/haar functie te vervullen, wordt zijn/haar mandaat vervallen verklaard. 
             Indien de verhindering het gevolg is van ziekte, heeft het bestuur het recht deze 
             termijn tot twaalf maanden te verlengen. 
             Ad. 14
          
          
             In de jaarvergadering treedt jaarlijks een deel van het Algemeen Bestuur af volgens 
             onderstaande volgorde: 
             1 e jaar: voorzitter, voorzitter jeugdcommissie, voorzitter Publiciteit en Communicatie; 
             2e jaar: penningmeester en voorzitter VBC; 
             3e jaar: secretaris, voorzitter wedstrijdcommissie. 
             Art. 15 
             De overdracht van bescheiden, gelden en eigendommen der vereniging berustend bij 
             afgetreden of volgens art. 7 der statuten geschorste bestuursleden, moet binnen 14 
             dagen na schorsing of aftreding plaatshebben. 
             Art. 16 
             De leden van het bestuur en commissies zijn tot geheimhouding verplicht inzake alles 
             wat zij uit hoofde van hun functie weten, zulks met uitzondering van mededelingen aan 
             en verantwoording tegenover de leden in de algemene vergadering. 
             Art 17 
             Het bestuur is bevoegd te allen tijde ter controle de openlegging van de boeken van de 
             penningmeester te vorderen. 
             Geldmiddelen 
             Art 18 
             Het lidmaatschapsgeld inclusief de landelijke en federatieve afdracht hetwelk van 
             de leden wordt geheven, alsmede de prijs voor de los verkrijgbare schriftelijke 
             toestemming wordt tijdens de algemene vergadering voor het volgend jaar 
             vastgesteld. 
             Art. 19 
             Betaling van het lidmaatschapsgeld voor het lopende verenigingsjaar moet uiterlijk op 
             de laatste dag van oktober van het voorafgaande jaar hebben plaatsgevonden. Per 1 
             januari opvolgend treed bij geen betaling art 4. lid 2 in , werking. 
             Art. 20 
             Schenkingen en legaten worden gemeld aan de leden en kunnen met goedvinden van 
             het Algemeen Bestuur worden aanvaard. 
             Art. 21 
             1. Er zal geen restitutie plaatsvinden van gestorte contributies ingeval van overlijden. 
             2. Indien het Algemeen Bestuur in kennis wordt gesteld van het overlijden van een lid 
             kan het Algemeen Bestuur afwijken van het vorige lid en besluiten (een deel van) de 
             contributie restitueren. 
             Ad. 22 
             1.Onkosten, gemaakt door leden of derden, voor werkzaamheden en/of diensten ten 
             behoeve van de vereniging verricht in opdracht van het Algemeen Bestuur, worden op 
             verzoek naar redelijkheid vergoed. 
             2.De ledenvergadering kan besluiten aan leden van het Algemeen Bestuur van de 
             vereniging een bedrag te vergoeden voor de aan de vervulling van de functie
          
          
             onvermijdelijk verbonden kosten. 
             Financiële controle. 
             Ad. 23 
             De controle over de financiën en over de administratie daarvan, berust bij de 
             kascommissie. De controle wordt minimaal jaarlijks uitgevoerd. 
             Art. 24 
             1 De kascommissie bestaat uit drie meerderjarige leden der vereniging die geen 
             bestuurslid mogen zijn en waarvan de laatst gekozene als plaatsvervanger 
             functioneert. De leden van de kascommissie worden op de jaarvergadering gekozen 
             voor de tijd van twee jaar. 
             2.Jaarlijks treedt één lid van de commissie af. De aftredende is niet terstond 
             herkiesbaar.. 
             3.In tussentijdse vacatures wordt voorzien door de algemene vergadering. 
             Art. 25 
             De kascommissie is belast met de controle over het beheer van de 
             penningmeester. De commissie is bevoegd inzage te vorderen van alle boeken en 
             bescheiden welke zij voor haar controle nodig heeft. Bij akkoordbevinding der 
             boeken worden deze door de commissie voor akkoord getekend. De kascommissie 
             brengt haar verslag over de controle schriftelijk uit aan het Algemeen Bestuur. Dit 
             verslag moet ter kennis van de leden worden gebracht. 
             Art. 26 
             De leden van de kascommissie zijn tot geheimhouding verplicht inzake alles wat zij uit 
             hoofde van hun functie weten, zulks met uitzondering van de mededelingen aan en 
             verantwoording tegenover de leden in de algemene vergadering. 
             Vergaderingen. 
             Art. 27 
             Elke, volgens de bestaande bepalingen uitgeschreven, algemene vergadering is 
             gerechtigd besluiten te nemen, ongeacht het aantal aanwezige leden. 
             Ad. 28 
             Ieder lid heeft het recht, in overleg met het Algemeen Bestuur, voorstellen op de 
             agenda der algemene vergadering te doen vermelden.. 
             Deze voorstellen moeten echter veertien dagen voor de datum van de algemene 
             vergadering, schriftelijk bij het Algemeen Bestuur ingediend zijn. 
             Art 29 
             Oproeping voor een algemene vergadering worden tenminste zeven dagen voor de 
             vergadering verzonden, deze oproeping moet de te behandelen punten bevatten. 
             Art. 30 
             De vergaderingen van alle bestuurlijke organen van de vereniging worden geleid door 
             een voorzitter. 
             1.Het voorzitterschap van een commissie moet door een bestuurslid worden bekleed.
          
          
             2.Hij/zij is verantwoordelijk voor de goede gang van zaken op de vergadering 
             en voor het democratisch verloop ervan. 
             3.Hij/zij dient zich zoveel mogelijk te houden aan de agenda van de vergadering en 
             ervoor te zorgen dat elk lid voldoende gelegenheid krijgt zijn/haar mening te geven. 
             4.De voorzitter is niet verplicht een lid meer dan driemaal het woord te geven 
             over hetzelfde onderwerp. 
             5.De voorzitter heeft het recht een spreker het woord te ontnemen indien deze buiten de 
             orde van de vergadering gaat 
             6.Hij/zij is gerechtigd iemand die de orde verstoort het verder bijwonen van de 
             vergadering te ontzeggen. 
             7.Hij/zij kan de vergadering zonodig verdagen of schorsen. 
             8.Indien de voorzitter meent dat aan een bepaald vraagstuk voldoende aandacht is 
             besteed, kan hij/zij de discussie sluiten, indien noodzakelijk overgaan tot stemming c.q, 
             bespreken van het volgende punt op de agenda. 
             Art. 31 
             Het Algemeen Bestuur vergadert volgens schema 10xljaar of zo dikwijls als noodzakelijk 
             is. Oproepen voor de bestuursvergadering moeten tenminste 3 x 24 uur van tevoren in 
             het bezit van de bestuursleden zijn. 
             Art. 32 
             Drie leden van het Algemeen Bestuur hebben het recht een buitengewone 
             bestuursvergadering aan te vragen. Bij het schriftelijk in te dienen verzoek worden 
             de te behandelen onderwerpen opgegeven. 
             Art. 33 
             Voor het nemen van een besluit in een bestuursvergadering wordt de aanwezigheid van 
             tenminste drie leden van het Algemeen Bestuur vereist, tenzij het nemen van een besluit 
             al eenmaal wegens onvoldoende aanwezige bestuursleden uitgesteld moest worden en 
             de bestuursleden opnieuw voor hetzelfde te nemen besluit bijeen zijn. 
             Art. 34 
             In spoedeisende gevallen, waarvoor moeilijk het gehele Algemeen Bestuur kan worden 
             geraadpleegd, wordt door het Dagelijks Bestuur een beslissing genomen. in de 
             eerstvolgende bestuursvergadering moet hiervan echter mededeling worden gedaan. 
             Stemmen. 
             Ad. 35 
             Voor verkiezingen kunnen, door ieder lid en/of Algemeen Bestuur, kandidaten worden 
             gesteld. Stemmen over personen geschiedt met gebruikmaking van door de 
             vereniging gewaarmerkte stembriefjes. 
             Commissies. 
             Wedstrijdcommissie: 
             Art. 36 
             1.De commissie heeft tot taak het (doen) organiseren van wedstrijden en het 
             samenstellen van het wedstrijdprogramma. 
             2.De commissie vergadert zo dikwijls als zij dit nodig acht.
          
          
             3.De commissie stelt een wedstrijdreglement op dat niet in strijd mag zijn met de 
             statuten, het huishoudelijk reglement en/of verenigingsbesluiten. 
             4.0e commissie stelt jaarlijks t.b.v. de penningmeester een begroting vast. 
             Visstand Beheer Commissie: 
             Art. 37 
             1.De commissie adviseert heft Algemeen Bestuur met betrekking tot het 
             beheer van de verenigingswateren. 
             2.De commissie kan zich doen bijstaan door deskundigen. 
             30e commissie zal trachten zoveel mogelijk gegevens te verzamelen of te doen 
             verzamelen inzake waterkwaliteit, visbestand, bevisbaarheid etc. van de 
             verenigingswateren en zal haar bevindingen aan. het Algemeen Bestuur rapporteren. 
             4.0e commissie adviseert het Algemeen Bestuur minstens eenmaal per jaar inzake de 
             uit te zetten vissoorten,: hoeveelheden en over de eventuele noodzaak tot regulerende 
             maatregelen. 
             5.Rapporten en overige bescheiden zijn eigendom van de vereniging. 
             6.De commissie stelt t.b.v. de penningmeester jaarlijks een begroting vast. 
             Jeugdcommissie: 
             Art. 38 
             1.We commissie stelt zich ten doel jeugdleden vertrouwd te maken met de hengelsport. 
             2.Jeugdleden worden d.m.v. cursussen opgeleid en begeleid. 
             3..De commissie verzorgt jeugdwedstrijden. 
             4:0e commissie stelt t.b.v. de penningmeester jaarlijks een begroting vast. 
             Publicatie/Communicatie: 
             Art. 39 
             1.0e commissie verzorgt het contact tussen de vereniging en haar leden.. 
             2.De commissie onderhoud contacten voor het uitoefenen van haar taken met o.a, 
             plaatselijke dag- en weekbladen en vertegenwoordiging van bedrijven en besturen. 
             Ledenadministratie: 
             Art. 40 
             1. De ledenadministrateur van de vereniging wordt door het Algemeen Bestuur 
             aangesteld. Hij/zij dient minimaal 18 jaar en ltd van de vereniging te zijn. 
             2. De hoofdtaak van de ledenadministrateur is de schriftelijke toestemming en Voorlopige 
             Bewijzen van Lidmaatschap te beheren, administreren, uitte geven aan de 
             verkooppunten, en met verkooppunten af te rekenen. 
             3. Hij/zij draagt zorg voor de goede contacten met de verkooppunten. 
             4. Hij/zij gaat regelmatig naar de verkooppunten om nieuwe VBL af te geven en de gelden 
             op te halen. 
             5. Voor zijn/haar werkzaamheden ontvangt de ledenadministrateur een vooraf 
             afgesproken vergoeding. 
             6. De ledenadministrateur onderhoudt veelvuldig contact met de penningmeester van de 
             vereniging inzake de financiële afwikkeling van zijn administratie. 
             7. Hij/zij is verantwoordelijk voor een correct optreden naar de leden toe (klantvriendelijk 
             en visitekaartje voor de vereniging). Hij/zij dient uit hoofde van zijn/haar persoonlijke 
             contact eventuele op of aanmerkingen of vragen die niet door hem/haar kunnen worden 
             beantwoord, zo spoedig mogelijk door te spelen aan het bestuur ter beantwoording.
          
          
             8. Hij/zij is verantwoordelijk voor het bijhouden van het ledenbestand. Mutaties op het 
             ledenbestand kunnen zijn: 
             - het aanmelden van nieuwe leden; 
             - het afmelden van leden 
             - het wijzigen van woonadres door verhuizing 
             9. Hij/zij dient zich bewust te zijn dat hij/zij de vereniging vertegenwoordigd. 
             Verkoopadressen 
             Art. 41 
             1. De verkoopadressen van de vereniging worden door het Algemeen Bestuur 
             aangesteld. 
             2. De hoofdtaak van de verkoopadressen is de verkoop van de benodigde 
             visdocumenten, tegen betaling, aan die personen die zulks verlangen. 
             3. Zij zijn verantwoordelijk voor de ontvangen gelden en dienen deze af te dragen aan de 
             ledenadministrateur of de penningmeester. 
             4. Voor hun werkzaamheden ontvangen de verkoopadressen een vooraf afgesproken 
             vergoeding per verkochte VBL of vergunning. 
             5. Ook zij zijn verantwoordelijk voor een correct optreden naar de leden toe 
             (klantvriendelijk en visitekaartje voor de vereniging). Zij dienen uit hoofde van hun 
             persoonlijke contact eventuele op of aanmerkingen of vragen die niet door hun kunnen 
             worden beantwoord, zo spoedig mogelijk door te spelen aan het bestuur ter 
             beantwoording. 
             6. Men dient zich bewust te zijn dat zij de vereniging vertegenwoordigen. 
             Slotbepaling 
             Art. 41 
             Het is de leden verboden om tijdens enig verenigingsverband over politiek te 
             spreken of op welke wijze dan ook hiervoor propaganda te maken. 
             Controle: 
             Art. 42 
             1.De controle op en aan de verenigingswateren wordt opgedragen aan personen die de 
             leeftijd van 21 jaar hebben bereikt. 
             2.De controle omvat de naleving van de bepalingen van de Visserijwet en de bepalingen 
             van de door of namens de vereniging uitgegeven VISpas met Lijst van Viswateren, 
             schriftelijke toestemming, statuten, reglementen of andere publicaties. 
             3.De onder lid 2 genoemde controle vindt mede plaats door de bestuursleden van de 
             vereniging. 
             4.De controleurs zijn verplicht zich bij controle behoorlijk te legitimeren. 
             5.Houders van schriftelijke toestemming zijn verplicht de VISpas en/of de schriftelijke 
             toestemming op eerste verzoek aan de controleur te overhandigen. 
             6.De tot controle bevoegde personen zijn verplicht bij het constateren van een 
             overtreding het lid hierop attent te maken. 
             Indien van de overtreding rapport zal worden opgemaakt. moet dit ter plaatse aan de 
             overtreder worden meegedeeld, waarbij de VISpas en/of de vergunning door de 
             controleur moet worden ingenomen. 
             7.De controleurs zijn gehouden binnen een week aan de secretaris van de vereniging 
             verslag te doen van opgemaakte rapporten en gegeven waarschuwingen. 
             8.Bij besluit van de algemene ledenvergadering kunnen bezoldigde controleurs worden 
             aangesteld. 
             9.Niet-bezoldigde controleurs ontvangen zonodig van de penningmeester van de
          
          
             vereniging, tegen overlegging van de nodige bewijsstukken, een onkostenvergoeding. 
             Overtredingen: 
             Art_ 43 
             Overtredingen van dit reglement worden onderscheiden in: 
             1. Het niet nakomen van de bepalingen vastgelegd in de, Visserijwet, de statuten, de 
             reglementen, door de vereniging uitgereikte schriftelijke toestemming en/of schriftelijk, 
             via een orgaan of op andere wijze ter kennis van de leden gebracht casu qua de 
             aangesloten sportvisser. 
             Het kopen, te koop aanbieden of verkopen van in verenigingswater gevangen vis. 
             2. Meewerken aan of gelegenheid geven tot vissen zonder vergunning 
             verenigingswateren. 
             3..Het hinderen, beledigen off bedreigen van de in dit huishoudelijk reglement tot 
             controle bevoegd verklaarde personen. 
             4. Onbehoorlijk gedrag en/of het plegen van handelingen die in strijd zijn met de 
             belangen van de vereniging en/of de sportvisserij. 
             Art. 44 
             1.Wijzigingen van dit reglement kunnen uitsluitend op een ledenvergadering tot stand 
             komen. 
             0p de oproep voor de vergadering moet duidelijk aangegeven worden, welke artikelen 
             het betreft. 
             2.De vergadering kan hierop amendementen aanbrengen. 
             3.Voor het goedkeuren van een wijziging iis een meerderheid van tenminste tweederde 
             der uitgebrachte stemmen nodig. 
             4.De wijziging wordt onmiddellijk van kracht tenzij de vergadering anders besluit 
             5.Minimaal eens per 3 jaar dient nagegaan te worden welke verenigingsbesluiten in 
             aanmerking komen voor opname in dit reglement 
             Art 45 
             De vereniging aanvaardt, behoudens aansprakelijkheid ingevolge de wet, geen 
             aansprakelijkheid voor ongevallen of letsel van welke aard ook aan één of meer leden of 
             bestuursleden overkomen, of schade aan eigendommen van leden of bestuursleden 
             door diefstal, verlies, beschadiging of op enig andere wijze. 
             Vastgesteld bij besluit van de algemene vergadering op twaalf maart tweeduizendtwaalf.